SÅ FUNKAR UNDERHÅLL AV HAVSBASERAD VINDKRAFT

 

Båtar används för drift och underhåll

En Crew Transfer Vessel (CTV) är ett fartyg anpassat för att flytta personal från land till vindkraftsparken.
Bild: WMO

Underhåll av havsbaserad vindkraft är komplext och kräver noggrann planering för att hantera de utmaningar som finns i havsmiljön. Faktorer som vågor, vind, strömmar och ibland is ställer höga krav på säkerhet, utrustning och personalens kompetens.

Under driftfasen av vindparken, ca 35 år, används båtar för transporter. Personalen, verktyg och mindre reservdelar transporteras till området med hjälp av så kallade CTV-båtar (crew transfer vessels). Dessa båtar är relativt små, ofta katamaraner i aluminium, och specialanpassade för ändamålet. De kan ta upp till 12 passagerare och köra i hastigheter upp till 30 knop. I byggnationsfasen förekommer användning av helikopter för att transportera personal vid skiftbyte på de stora båtarna till havs.

För en del havsbaserade vindkraftparker används större fartyg som kallas Service Operations Vessels (SOV) istället för de mindre CTV-båtarna. SOV-fartygen har boende, matsal och andra faciliteter för vindkraftsteknikerna, och ombord finns även verkstäder och lager med reservdelar och utrustning. Dessa fartyg kan ligga vid vindkraftparken i upp till fyra veckor innan de behöver återvända till hemmahamnen för att byta besättning och fylla på sina förråd. SOV-båtarna har en marschfart på upp till 15 knop och kan ta mellan 50 och 100 personer, varav upp till 50 är tekniker och annan personal som arbetar med vindkraftverken.

 

 

Underhållstransporter för Gretas Klackar 1

För den planerade havsbaserade vindkraftsparken Gretas Klackar 1 i Hudiksvalls kommun kommer underhållstransporter främst att ske med båt, liknande Iberdrolas projekt Wikinger och Baltic Eagle (se mer information längre ner). Under byggtiden, som beräknas pågå i 1-2 år, kan helikopter användas för skiftbyten ombord på de större installationsfartygen, ungefär 2-4 gånger per månad. Under driftstiden på cirka 30-35 år bedöms helikoptrar främst vara aktuella för räddningsinsatser vid olyckor. Det är också på detta sätt helikoptrar idag används och planeras att användas vid Iberdrolas befintliga projekt Wikinger samt Baltic Eagle och Windanker som är under uppförande. En detaljerad plan för räddningsinsatser, eventuell användning av helikopter etc. kommer att tas fram i samarbete med berörda myndigheter.

 

Havsbaserad vindkraft driftas i huvudsak via båt, båtarna är specialtillverkade för ändamålet. och teknikutvecklingen avseende drift och underhåll går snabbt.

Servicebåtarna planeras utgå från en lokal logistikcentral på land där tekniker och material förbereds inför underhållsinsatser. På logistikcentralen finns ett lager med reservdelar och verktyg. Det är särskilt viktigt att ha kritiska reservdelar tillgängliga på kort varsel för att minimera driftstopp. Eftersom Svea Vind Offshore planerar använda en av de närliggande hamnarna i Gävleborgsregionen för Gretas Klackar 1, kan det vara tillräckligt att enbart använda de mindre servicebåtarna, crew transfer vessels (CTV). En detaljerad plan för drift, underhåll och logistik kommer att utarbetas i detaljprojekteringsfasen, i samarbete med  berörda myndigheter.


 

Räddningshelikoptrar används inte för underhållslogistik under de 30-35 år som vindkraftsparken producerar el. Däremot kan den behövas vid byggnation som beräknas pågå ca 1-2 år och utöver det vid särskilda räddningsinsatser.
Bild: Johner.

Helikopter används vid byggnation och särskilda räddningsinsatser

Räddningshelikoptrar som är tillgängliga nära havsbaserade vindkraftparker används oftast för andra typer av insatser, som trafikolyckor. Helikoptrar utgör ofta en uppskattad lokal och regional resurs. Service av vindkraftparker inkluderar både planerat underhåll och felavhjälpning i form av reparationer vid oplanerade driftstörningar.

Planerat underhåll

Vindkraftverk behöver regelbundna inspektioner för att säkerställa att alla delar fungerar som de ska. Det kan innebära att tekniker går upp i turbinerna för att kontrollera mekaniska och elektriska system. Dessutom behövs regelbunden rengöring och smörjning av rörliga delar för att förhindra slitage. Planerat underhåll utförs upp till 10 gånger per år för varje vindkraftverk.

Felavhjälpning

Utöver planerat underhåll sker reparationer vid behov. Felavhjälpning sker vanligtvis betydligt mer sällan än den planerade servicen. Vid större reparationer, som när tunga huvudkomponenter måste bytas, används kranfartyg för att lyfta delarna, vilket ofta kräver flera dagar med bra väder.

Eftersom vädret till havs kan vara utmanande, är det svårt att arbeta under vissa perioder. Därför prioriteras planerat underhåll under vår, sommar och höst, medan vintertid mest används för att åtgärda akuta problem.

 

 

Så funkar underhållstransporter i Iberdrolas projekt

  • Wikinger driftsattes 2017 och ligger 35 km från kusten. Wikinger använder enbart båt för daglig drift och transport av personal och utrustning. Avtal finns med helikopterföretag avseende räddningsinsatser. Användningsstatistik visar att helikopter har nyttjats för räddningsinsatser 1-2 gånger per år sedan driftsstart. 
    Här kan du läsa mer om projektet 

  • Baltic Eagle är under byggnation och med planerad drift från 2024. Projektet ligger 30 km från kusten och helikoptrar används under byggnation i samband med skiftbyte på de stora installationsfartygen. Skiftbyten sker vanligen veckovis eller varannan vecka och under en begränsad tid då vindkraftsparken byggs, 1-2 år. Drift och underhåll kommer genomföras med båt enligt gällande logistikplan för projektet.
    Här kan du läsa mer om projektet

Fisk och yngel söker sig till havsvindparkens fundament. Många arter kan gömma sig i växtligheten som uppstår där. Vindkraftstekniker i Östersjön träffar ofta på säl i vindkraftsparkerna, de lockas av fisken som gömmer sig där.  Bild: Johner.

  • Windanker byggs just nu och har planerad driftstart 2026. Projektet ligger 35 km från kusten och även här används helikoptrar används under byggnation för att göra skiftbyte på de stora installationsfartygen. Skiftbyten sker vanligen veckovis eller varannan vecka och under en begränsad tid då vindkraftsparken byggs, 1-2 år. Drift och underhåll kommer genomföras med båt enligt gällande logistikplan för projektet.
    Här kan du läsa mer om projektet.

  • East Anglia one driftsattes 2020 och är beläget 43 km från kusten. Projektet använder enbart båt för daglig drift och transport av personal och utrustning. Avtal finns med helikopterföretag avseende räddningsinsatser.
    Här kan du läsa mer om projektet.


System hjälper till att optimera driften

Vindkraftverken är uppkopplade och utrustas med sensorer som kontinuerligt skickar data om verkens drifttillstånd till en central kontrollenhet, som vanligtvis finns på en servicestation i närmaste hamn. Drift och övervakning sköts med hjälp av ett SCADA-system (Supervisory Control and Data Acquisition), som vanligtvis placeras på logistikcentralen nära en närliggande hamn.

SCADA-systemet möjliggör övervakning och styrning av elproduktionen i realtid och hjälper till att tidigt upptäcka eventuella problem. Genom att samla in och analysera driftsdata kan systemet bidra till att optimera både drift och underhåll, vilket leder till lägre kostnader och högre effektivitet. Denna teknologiska övervakning gör det även möjligt att förutse underhållsbehov och planera insatser mer effektivt, vilket minimerar driftstopp och säkerställer att vindkraftverken alltid presterar på bästa sätt.

Genom att använda avancerade system som SCADA kan vindkraftparker som Svea Vind Offshore utvecklar hållas igång effektivt, något som är avgörande för att maximera produktionen av förnybar energi och bidra till Sveriges mål om ett hållbart energisystem.

 

Ett långsiktigt SAMARBETe MED IBERDROLA

År 2020 inledde Svea Vind Offshore ett långsiktigt samarbete med det spanska energiföretaget Iberdrola, som är en ledande aktör inom utveckling av havsbaserad vindkraft i många länder. Iberdrola har byggt och utvecklar vindkraftsprojekt till havs i flera länder och ser Östersjön som en strategisk knutpunkt för förnybar elproduktion. Iberdrolas stora erfarenhet av havsbaserad vindkraft och finansiella stabilitet i kombination med Svea Vind Offshores spetskompetens inom marinbiologi, miljövetare, teknik, vätgas, ekotoxikologi är en stor fördel för att kunna realisera potentialen i Sverige och leverera storskalig elproduktion innan 2030. Tillsammans satsar Svea Vind Offshore och Iberdrola på att utveckla vindkraftsprojekt i Östersjön, som inte bara kommer att bidra till att möta Sveriges energibehov med förnybar el, utan även stärka den regionala ekonomin och skapa nya arbetstillfällen i Gävleborgsregionen och övriga Sverige. Iberdrola har projekt för havsbaserad vindkraft i olika stadier.

  • Projekt under utveckling: Polen, Sverige, Irland, Japan, Taiwan och Brasilien

  • Byggnation av havsbaserad vindkraft pågår: Tyskland, USA, Frankrike, Norge och Storbritannien

  • Projekt i drift: Tyskland, Storbritannien och Frankrike


 

Vem kan arbeta med underhåll av havsbaserad vindkraft?

Per Edström, Teknisk chef på Svea Vind Offshore, inspekterar instrument på nacellen av ett vindkraftverk inför överlämning från entreprenör till slutkund vid Ånstadblåheia vindkraftpark, Norge. Foto: Privat.

En havsbaserad vindkraftspark kräver omfattande drift och underhåll, vilket skapar många lokala jobb nära anläggningarna. Svea Vind Offshore strävar efter att i första hand rekrytera lokalt, och i andra hand regionalt. Arbetet sker i första hand på plats och lokala tekniker ger därmed förutsättning för en effektiv underhållsstrategi. För att arbeta som vindkraftstekniker behövs god teknisk förståelse och en stark problemlösningsförmåga. Eftersom jobbet ofta innebär arbete på höga höjder, klättring i vindkraftstorn och arbete i olika väderförhållanden, är det viktigt att ha bra fysisk kondition.

Vid rekrytering av vindkraftstekniker värdesätts egenskaper som ansvarskänsla och säkerhetsmedvetenhet, goda kommunikations- och samarbetsfärdigheter samt förmåga att arbeta självständigt och ta initiativ.

De som arbetar med havsbaserad vindkraft genomgår omfattande säkerhetsutbildning, som inkluderar hur man hanterar nödsituationer både till sjöss och i turbinerna. Varje besättningsmedlem måste ha specialutrustning, som flytväst, skyddskläder och kommunikationsverktyg. För arbete på hög höjd i turbinerna används också fallskydd för att säkerställa säkerheten.

Dessa krav och utbildningar säkerställer att tekniker kan utföra sitt arbete på ett säkert och effektivt sätt, samtidigt som de bidrar till produktionen av förnybar energi från havsbaserad vindkraft.

“Det är en fantastisk känsla att se vindkraftprojekt uppföras, idrifttas och börja generera ren el som bidrar till den gröna omställningen. Det är många år av hårt arbete som ligger bakom. Man känner sig liten uppe på nacellen, i detta fall ca 100 meter över marken, men det är en trygghet att det finns ett omfattande säkerhetstänk i form av utbildningar, säkerhetsutrustning och kontroller”

Per Edström, Teknisk Chef Svea Vind Offshore


Teknik för vindkraft utvecklas snabbt

I moderna havsbaserade vindkraftparker är allt uppkopplat, och driftdata samlas in kontinuerligt för att stödja beslut om underhåll. För att minska risker för personalen och effektivisera underhållet används allt oftare drönare och undervattensrobotar. Drönare kan inspektera rotorbladen från luften, medan robotar undersöker undervattensdelar. Många inom branschen tror att drönare kommer att bli ett allt viktigare komplement till båtar som används vid underhåll.


 

case: Drift och underhåll i tyskland


Iberdrolas vindkraftspark Wikinger utanför ön Rügen i norra Tyskland kopplades ihop med det tyska elnätet i slutet av 2017. Parken producerar 350 MW vilket motsvarar el till cirka 350 000 hem. Byggnation, drift och underhåll utgår från den tyska hamnen Mukran, ca 45 km från parken.

Det finns flera fördelar med att använda en närliggande hamn för servicetekniker och båtar eftersom det minimerar transporter och tidsåtgång.

 

case: drift och underhåll i finland

Tahkoluoto Offshore Windfarm är världens första havsvindpark i ett havsområde med isbildning. Parken ligger i den finska staden Pori och blev färdig 2017. Parken driftas av företaget Suomen Hyötytuuli Oy som uteslutande använder båt för underhållstransporterna.

Underhållslogistiken styrs framför allt till årets isfria tid och normalt startar serviceprogrammet på våren då båtarna har fri tillgång till området. Helikopter har aldrig använts för att transportera personal eller utrustning för underhållsändamål, företaget föredrar att transportera utrustning och personal till havs med andra medel.

 

Sveriges potential för havsbaserad vindkraft  

Regeringen utgår från att elförbrukningen i Sverige kommer öka kraftfullt: prognosen är ett elbehov på minst 300 terawattimmar (TWh) år 2045 vilket innebär en dryg fördubbling jämfört med i dag. För att klara detta är utbyggnad av vindkraften central. Vindkraft är det kraftslag som snabbast kan tillföra den el och effekt som behövs för att locka nya investeringar och jobb till Gävleborg.

Sverige har en lång kustlinje vid ett grunt hav, vilket skapar utmärkta förutsättningar för havsbaserad vindkraft. Svea Vind Offshore har identifierat strategiska platser där elbehovet är stort och där det är möjligt att snabbt öka produktionen av förnybar energi. Företaget grundades 2015 av Maria Brolin och Mattias Wärn med målet att bidra till Sveriges omställning och stärka industrins konkurrenskraft genom att tillhandahålla hållbar el från havsbaserad vindkraft.

 

 

Vill du veta mer om underhåll av havsbaserad vindkraft? Svea Vind Offshores tekniska chef Per Edström svarar gärna på frågor, maila per@sveavindoffshore.se